Kategorier
Okategoriserade

Fel ordval retar kunden

Jag ringde städfirman och berättade att vi glömt att tvätta de speciella trasor och moppar som städpersonalen använder. Istället hade de legat och surnat på botten av en hink i två veckor. (Trasorna då alltså, inte personalen.)

Kontaktpersonen på kontoret sa att städarna skulle använda våra ”vanliga” trasor istället. Och tillade:

— Och så får resultatet bli därefter.

Jag måste erkänna att jag kände mig lite provocerad av det svaret. När jag lagt på funderade jag på vad hon egentligen ville ha sagt. Jag kom fram till följande:

• Hennes uttryckssätt innehåller två dolda budskap: det beskyllande ”Som man bäddar får man ligga!” och det ansvarsbefriande ”Nu blir det sämre än vanligt”. Ingenting som en kund vill höra!
• Om hon varit något varsammare med orden hade hon inte alls behövt göra mig förtretad. Här handlar det om att beskriva det halvtomma glaset som halvfullt! Håll med om att det hade varit mycket trevligare om hon uttryckt sig så här:

— Och så får de göra så gott de kan!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *