Kategorier
Ett djefla lif

Mardröm, sanndröm, vakendröm

Jag har en återkommande mardröm som liknar plotten i en  Hitchcock-film: jag vet hur det står till men ingen vill lyssna.

Där står jag och skriker mig förtvivlad. Men vad bryr de sig om mina förståndiga argument – de har ju sina förutfattade meningar.

Sa jag att det var en dröm? Det är ju så det är.

Seth Godin, amerikansk A-bloggare och marknadsföringsguru, skrev så här:

”One side often tries to rely on facts, on the truth, on what’s right. The other side tells a story that fits our worldview. Who wins?

The storytellers will win every time.”

Applicera det på vad som helst. Kriget i Libanon, till exempel. Vilka anser du vara ”the storytellers”?

3 svar på ”Mardröm, sanndröm, vakendröm”

Wow! Vilken kille och vilken härlig formulering. Men nu till frågan: utvecklar han resonemanget och har en åsikt om huruvida detta är ont eller gott? (Som skribent vet jag ju vad jag tycker!)

Erik J.: Resonemanget utvecklas i en hel bok, ”All Marketers are Liars”, som jag nyss beställde från AdLibris.
Det finns fakta som stämmer och historier som är falska, men det finns också historier som bygger på fakta och är sanna. Om jag har förstått Godin rätt så är det sådana historier som man ska bygga sin marknadsföring på.

Bäste Bror!
”Jag vet hur det står till men ingen vill lyssna” – ligger det inte närmare till hands att associera till Kassandra än till James Stewart?
Det är för övrigt som du säger, att på längre sikt vinner trots allt de historier som bygger på riktiga fakta – till slut kan man inte dölja för folk att Kejsaren inte har några kläder på sig.
Eller som ett annat talesätt säger (om jag får till engelskan rätt så här på lördagsmorgonen): You can fool some all of the time, and you can fool everyone some of the time, but you cannot fool everyone all of the time.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *